Głównym zadaniem realizowanym w obszarze oświaty jest zapewnianie uczniom jak najlepszych warunków i możliwości do indywidualnego rozwoju, stałego pogłębiania wiedzy oraz zdobywania nowych osiągnięć. W 2021 roku Miasto Rumia wykonywało zadania w tym zakresie, realizując jednocześnie następujące strategie i programy:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Gminy Miejskiej Rumia na lata 2021 -2024;
Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Miejskiej Rumia na lata 2021 - 2023;
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Miejskiej Rumia na 2021 rok;
Wieloletni program osłonowy w zakresie dożywiania "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023;
Program "Rumia - Bezpieczne Miasto" na rok 2021;
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Miejskiej Rumia na lata 2021 - 2025.
Szczegółowe informacje znajdują się w części raportu w zakładce Realizowane polityki, programy, strategie.
Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3-6 lat z terenu miasta objęta wychowaniem przedszkolnym.
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku.
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Liczba dzieci w szkołach podstawowych
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli
Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.
W roku szkolnym 2020/2021 Miasto Rumia prowadziło 3 przedszkola, 7 szkół podstawowych oraz 1 liceum ogólnokształcące:
"Słoneczna Jedynka" Przedszkole nr 1;
"Bajka" Przedszkole nr 2;
Przedszkole Pod Topolą;
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Józefa Wybickiego;
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Janusza Korczaka;
Szkoła Podstawowa nr 6 im. Aleksandra Majkowskiego;
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Karola Wojtyły;
Szkoła Podstawowa nr 8 im. Ks. Stanisława Ormińskiego;
Szkoła Podstawowa nr 9 im. Kpt. Ż. W. K. O. Borchardta (wchodząca w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących);
Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Brzechwy;
II Liceum Ogólnokształcące im. J. K. Korzeniowskiego (wchodzące w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących).
Organizacja szkół i przedszkoli w 2021 roku
W szkołach podstawowych prowadzone są oddziały przedszkolne, w których łącznie w 2021 roku wychowaniem przedszkolnym objęto 629 dzieci:
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 1 im. Józefa Wybickiego - 49 dzieci;
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 4 im. Janusza Korczaka - 72 dzieci;
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 6 im. Aleksandra Majkowskiego - 50 dzieci;
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 7 im. Karola Wojtyły - 123 dzieci;
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 8 im. Ks. Stanisława Ormińskiego - 149 dzieci;
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 9 im. Kpt. Ż. W.K. O. Borchardta w ZSO w Rumii - 92 dzieci;
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 10 w Rumi im. Jana Brzechwy - 94 dzieci.
Szkoły podstawowe, przedszkola oraz punkty przedszkolne prowadzone przez inny organ niż Miasto Rumia w 2021 roku
W Podstawowej Ekologicznej Szkole Społecznej w 2021 roku prowadzono również oddział przedszkolny, w którym wychowaniem przedszkolnym objęto 19 dzieci.
Kadra nauczycielska oraz pracownicy administracji i obsługi
871,24
Liczba etatów zatrudnionych pracowników ogółem w 2021 roku
656,95
Liczba etatów zatrudnionych nauczycieli w 2021 roku
214,29
Liczba etatów zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w 2021 roku
W rozwoju szkolnictwa zasadniczą rolę odgrywają umiejętności zawodowe nauczycieli. Stan zatrudnienia w danym roku szkolnym wynika z zatwierdzonej przez organ prowadzący organizacji roku, która ściśle związana jest z liczbą oddziałów na każdym poziomie nauczania, a także liczbą godzin wynikających z podziału na grupy, zależną od liczebności oddziałów oraz określoną w rozporządzeniu MEN, liczbą godzin dla poszczególnych przedmiotów i poziomów nauczania. Dobór kadry pedagogicznej leży przede wszystkim w kompetencjach dyrektorów jednostek oświatowych. W 2021 r. jedenastu nauczycielom, którzy spełnili kryteria określone w art. 9b ust. 1 Karty Nauczyciela, Burmistrz Miasta Rumi wydał akty awansu zawodowego "nauczyciel mianowany".
Działania na rzecz dzieci i uczniów w 2021 roku
Dowożenie uczniów z niepełnosprawnościami
W roku szkolnym 2020/2021 Gmina Miejska Rumia dowoziła, przy pomocy przewoźnika wyłonionego w drodze przetargu, 81 uczniów. Ponadto z 18 rodzicami zawarte zostały umowy dotyczące zwrotu kosztów dowożenia ich niepełnosprawnych dzieci własnymi środkami transportu.
Łączny koszt tego zadania wyniósł 342.668,52 zł. Niska kwota wykonania wynika z faktu, iż w dowożenie uczniów nie było realizowane ze względu na czasowe ograniczenia w funkcjonowaniu jednostek systemu oświaty, w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Działania na rzecz uczniów z niepełnosprawnością
Organizacja szkół podstawowych obejmuje działania na rzecz uczniów z niepełnosprawnością. Proces integracji polega na umożliwianiu wszystkim uczniom wspólnego uczęszczania do jednej klasy. W roku szkolnym 2020/2021 w Szkole Podstawowej Nr 6 funkcjonowało 19 oddziałów integracyjnych, do których uczęszczało 67 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Z kolei w Szkole Podstawowej Nr 7 funkcjonowały 3 oddziały integracyjne, do których uczęszczało 10 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Każdy oddział wspierany jest dodatkowo przez drugiego nauczyciela z kwalifikacjami do pracy z uczniem z niepełnosprawnością.
Kształcenie specjalne
W roku szkolnym 2020/2021 do samorządowych szkół na terenie Miasta Rumi uczęszczało łącznie 164 uczniów, dla których dyrektorzy szkół organizowali kształcenie specjalnie zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej. Uczniowie z niepełnosprawnością posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego realizowali 2 godziny tygodniowo rewalidacji oraz prowadzone były dla nich indywidualne zajęcia z wybranych przedmiotów.
W roku szkolnym 2020/2021 rewalidacją objętych było 119 uczniów, a nauczaniem w ramach indywidualnych zajęć z wybranych przedmiotów objęto 33 uczniów.
Sprowadzało się to do zrealizowania przez nauczycieli:
1.403,37 godzin rewalidacji;
4.776 godzin tygodniowo indywidualnych zajęć z wybranych przedmiotów.
Równoznaczne było to z 7,17 etatu nauczycielskiego w przypadku rewalidacji oraz z 1,89 etatu w przypadku realizacji indywidualnych zajęć dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
W roku szkolnym 2020/2021 pomoc psychologiczno-pedagogiczna była udzielana we wszystkich szkołach podstawowych oraz liceum ogólnokształcącym, w zależności od sytuacji epidemiologicznej, udzielana była w formie:
zajęć rozwijających uzdolnienia;
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne;
zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
porad i konsultacji.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia przeznaczona jest dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wspólnie z innymi uczniami w klasie i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
W roku szkolnym 2020/2021 zindywidualizowaną ścieżką kształcenia objętych było 34 uczniów.
Sprowadzało się to do zrealizowania przez nauczycieli 4.371 godzin zindywidualizowanej ścieżki, co równoznaczne było z 6,56 etatu nauczycielskiego.
Nauczanie indywidualne
Nauczaniem indywidualnym objęto uczniów, którzy ze względów zdrowotnych nie mogli uczęszczać do szkoły. Decyzja podejmowana była przez dyrektora jednostki oświatowej, po uzyskaniu orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego i zgody organu prowadzącego.
Tygodniowy wymiar zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów wynosił:
od 4 – 6 godzin dla dzieci realizujących roczne obowiązkowe wychowanie przedszkolne;
od 6 – 8 godzin dla ucznia klas I-III szkoły podstawowej;
od 8 – 10 godzin dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej;
od 10 – 12 godzin dla ucznia klas VII – VIII szkoły podstawowej;
od 12 – 16 godzin dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
W roku szkolnym 2020/2021 nauczaniem indywidualnym objętych było 27 uczniów. Sprowadzało się to do zrealizowania przez nauczycieli 7.029 godzin nauczania indywidualnego, co równoznaczne było z 10,55 etatami.
Dożywianie dzieci i młodzieży
Pomoc w zakresie dożywiania realizowana jest przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ramach środków własnych Gminy oraz w ramach realizacji wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023, którego konsekwencją było podjęcie przez Radę Miejską Rumi Uchwały Nr II/36/2018 z dnia 13 grudnia 2018 roku w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania "Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023.
W roku szkolnym 2020/2021 Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej objął pomocą społeczną w formie posiłków (obiad, mleko, bułka/kanapki, całodzienne wyżywienie) łącznie 86 dzieci i młodzieży, z czego 73 z nich przyznano pomoc w tej formie, na podstawie decyzji administracyjnych, a 13 uczniów zostało zgłoszonych bezpośrednio przez dyrektorów jednostek oświatowych (bez wydania decyzji administracyjnej i ustalenia sytuacji rodziny w drodze rodzinnego wywiadu środowiskowego).
Wśród osób korzystających z posiłków w ramach realizacji programu rządowego oraz zadań ustawowych (realizowanych wyłącznie ze środków gminy) było:
33 dzieci w wieku przedszkolnym, uczęszczających do żłobka, przedszkola, oddziału przedszkolnego i innych form wychowania przedszkolnego;
38 uczniów uczęszczających do szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej.
We wszystkich gminnych szkołach podstawowych, w zależności od sytuacji pandemicznej, realizowane były również inne programy mające na celu dożywianie dzieci: "Szklanka mleka”, "Owoce i warzywa w szkole”. W ramach tych programów uczniowie otrzymywali bezpłatnie mleko do picia oraz sezonowe warzywa i owoce.
Działalność innowacyjna w roku szkolnym 2020/2021
Działalność innowacyjna jest integralnym elementem nauczania, mającym na celu poprawę jakości pracy jednostek oświatowych. Innowacją pedagogiczną mogą być nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne. Poniżej zestawiono zrealizowane programy innowacyjne.
Programy innowacyjne zrealizowane w roku szkolnym 2020/2021